6 pași care te asigură că respecți regulile Google pentru conținut de calitate
Ultimele săptămâni au adus schimbări majore în strategiile SEO și toate pun în prim plan conținutul site-ului.
Mai întâi au apărut știrile despre Google Panda (un filtru special conceput să coboare conținutul de slabă calitate) și despre faptul că Panda este acum parte a algoritmului motorului de căutare. Mai mult, noutățile Panda vor începe să ruleze mult mai rapid și mai frecvent.
Apoi, în ultimele două săptămâni am asistat la schimbări majore în rezultatele Google. Deși s-a confirmat ca nu au legătură cu Panda, aceste turbulențe masive in SERP-uri par să aibă legătură cu calitatea conținutului.
Se pare că în 2016 calitatea conținutului nu e doar o vorbă ci un aspect la care trebuie neapărat să lucrezi pentru a-ți optimiza site-ul. Astăzi vom aprofunda algorimul de calitate Panda și vom învăța cum să rulăm un audit de conținut care trece testul Panda.
Ce este Panda și cum afectează SERP-urile?
Algoritmul Panda (numit după inginerul Navneet Panda de la Google) este conceput să ajute la îmbunătățirea calitatății rezultatelor de căutare prin retrogradarea conținutului de calitate slabă.
Principiul de bază este atribuirea unui anumit scor de calitate fiecărui website din indexul Google (scorul este atribuit pentru întreg site-ul și nu numai unor pagini).
Inițial Panda a funcționat ca un filtru aplicat unui pachet de rezultate de căutare pe care Google le-a considerat relevante pentru o anumită căutare. Scorul Panda le reordona împingând în jos rezultatele cu scor mic, în timp ce le ridica pe cele cu scor mare.
Acum semnalele Panda sunt pregătite în centrul algorimului Google și nu mai reordonează rezultatele, însă le formează împreună cu alte semnale de gradare ale Google.
Cum poate Panda să identifice conținutul de calitate înaltă?
Un lucru este sigur, nu instinctul ajută Panda să identifice calitatea reală. Panda este doar un algoritm ce verifică site-ul după anumite criterii pe care Google le consideră tipice unui website de calitate înaltă. În funcție de rezultate, aplică puțină matematică pentru a oferi site-ului un anumit scor de calitate.
Vestea bună este că dacă scorul de calitate al site-ului tău este bazat pe un număr de factori separați, ai posibilitatea să influențezi acești factori ca să-ți îmbunătățești scorul.
Vestea proastă este că Google nicidecum nu va dezvălui factorii de calitate pe care-i ia în considerare în calcularea scorului. Astfel, lista de mai jos cu problemele care te lovesc de Panda sunt estimative, bazate pe ce a afirmat Google despre calitatea site-urilor și pe factorii detectabili ce pot fi folosiți ca să o determine.
Ce sunt lansările Panda? Vor deveni mai frecvente?
Un lucru este clar, și anume că un scor de calitate nu e ceva pe care-l poți atribui unui website o dată pentru totdeauna. Website-urile se schimbă, adaugă conținut, sterg conținut și, evident, scorul trebuie reactualizat din când în când ca să rămână relevant.
Reactualizarea scorului non-stop, în timp real, ar necesita prea multă putere de calcul – motiv pentru care Google lansa până acum reactualizări Panda o dată la câteva luni, recalculând scorurile de calitate ale site-urilor și schimbând filtrul pe care-l aplica rezultatelor de căutare.
Se va schimba asta acum că scorul de calitate Panda este parte a algoritmului de gradare Google? Nu pare să fie asa. Scorul încă nu se calculează în timp real; schimbarea implică doar faptul că algoritmul devine mai solid și nu mai necesită modificări. Așadar Google nu va avea nevoie să testeze și să aplice noi semnale (doar va reaplica semnalele vechi) și va fi posibil să ruleze reactualizări Panda mai rapid și mai frecvent.
6 pași către un audit de conținut ce trece testul Panda
Știm că Panda este folosit pentru atribuirea unui anumit scor website-ului tău, pe baza calității acestuia – acum să ne gândim la factorii ce ar putea fi implicați în evaluare.
Instrumente de care vei avea nevoie:
Iată instrumentele de care vei avea nevoie ca să automatizezi colectarea de date și să accelerezi auditul site-ului tău.
1. Un program de audit de website
2. Copyscape.com (sau alt verificator de plagiarism)
3. Un instrument de verificare a gramaticii
Pasul 1. Verifică site-ul ca să obții lista paginilor
Să nu te surprindă că primul pas în completarea auditului de conținut este să… găsești întreg conținutul.
Din moment ce scorul Panda este atribuit întregului site, nu este de ajuns să verifici doar paginile importante – trebuie să verifici întreg site-ul ca să fii sigur că nu există conținut de calitate slabă care să îți afecteze întreaga calitate a website-ului.
Sfat Panda
Metoda opțională ca să gestionezi corect orice conținut problematic depinde în mare parte de mărimea site-ului tău.
• Pentru un site mic (<100 pagini), îndepărtarea conținutului de calitate slabă este ceva ce nu-ți permiți. Strategia ta cheie este mai degrabă să îmbunătățești fiecare pagină problematică decât să o ștergi.
• Pentru un site de mărime medie (100-1000 pagini), îndepărtarea unei părți din conținutul de calitate slabă este posibila însă trebuie să te concentrezi pe îmbunătățirea conținutului cel puțin pentru cele mai importante pagini.
• Pentru un website mare (>1000 pagini), îmbunătățirea tuturor zonelor cu probleme este o muncă colosală așa că ar trebui să te concentrezi pe curățare și să îndepărtezi tot conținutul inutil sau de slabă calitate.
Pasul 2. Verifică dacă există conținut subțire
Imaginează-ți că ai o pagină de categorie cu doar câteva linii de text insignifiant și sute de link-uri la produse. Acesta este conținutul subțire.
Motoarele de căutare folosesc conținutul ca să determine relevanța unei pagini pentru o căutare. Dacă oferi puține informații accesibile utilizatorilor, cum să înțeleagă aceștia despre ce este vorba pe pagină?
Sfat Panda
Desigur, calitatea nu implică numărul de cuvinte din moment ce sunt cazuri când poți oferi valoare cu doar câteva sute de cuvinte. De aceea nu există un “număr minim de cuvinte” care să atragă un scor slab de la Panda. Mai mult, unele pagini ce au puțin peste o sută de cuvinte se descurcă foarte bine în Google și sunt chiar incluse în rezultatele bune.
Cu toate astea, dacă ai prea multe pagini cu conținut subțire vei avea probleme – așa că, de obicei, un număr de cuvinte sub 250 indică existența unei zone problematice de care trebuie să te ocupi.
Pasul 3. Verifică dacă ai conținut duplicat/foarte similar
Un alt factor ce ar putea fi un semnal pentru conținut de slabă calitate este conținutul duplicat sau foarte similar, afișat pe mai multe pagini.
Sfat Panda
De obicei, site-urile mai mari au de-a face cu un număr foarte mare de pagini ce trebuie umplute cu conținut. Multe dintre aceste site-uri apelează la o modalitate simplă de completare a acestor pagini – publicând texte-șabloane care sunt identic pe fiecare pagină, cu excepția câtorva variabile. Acestea sunt considerate de Google ca fiind conținut automat, de slabă calitate.
Astfel, pe lângă ștergerea conținutului duplicat, fii atent la elementele care arată similar (cum ar fi titlurile paginilor care sunt identice ca structură și unde diferă doar numele produsului) pentru că poate fi un semn de automatizare de conținut.
Pasul 4. Verifică dacă există conținut agregat/plagiarism
Un alt lucru sinonim cu calitatea (în ochii lui Google) este unicitatea conținutului. Cum Google vrea să ai conținut care adaugă valoare și nu doar repetă ce s-a spus deja, a avea conținut non-unic pe site-ul tău (de exemplu: conținut plagiat, descrieri de produse duplicate în feed-uri și folosite pentru alte canale precum Amazon, site-uri de comparare de prețuri și eBay) este o cale ușoară să intri în filtrul Google Panda.
Cum să verifici
Dacă suspectezi că unele dintre paginile tale pot fi duplicate extern pe alte resurse online, o idee bună ar fi să le verifici cu Copyscape.
Copyscape oferă o parte din date gratuit (cum ar fi compararea a două URL-uri), însă, pentru o verificare amănunțită, ai nevoie de un cont Premium plătit.
Sfat Panda
Deși Google încearcă să identifice sursa originală a conținutului, experimentele arată că în multe cazuri nu poate diferenția între conținut furat și conținut original.
Astfel, ca să te asiguri că hoții nu-ți afectează scorul de calitate Panda, ia măsura cea mai potrivită odată ce observi că cineva îți folosește conținutul pe site-urile sale – ori contactând webmaster-ul ca sa-i ceri să scoată conținutul copiat, ori folosind acest formular de ștergere de conținut de la Google.
Pasul 5. Verifică dacă sunt folosite cum trebuie cuvintele-cheie
Cuvintele-cheie și targetarea cuvintelor-cheie sunt în SEO concepte de bază, de drum lung. Dacă ești în industria SEO de destulă vreme, poate îți amintești zilele în care SEO însemna doar să ai cuvintele potrivite în tag-ul meta keywords.
Desigur, acele vremuri au apus: motoarele de căutare încearcă acum să detecteze și să pedepsească website-urile care folosesc deliberat prea multe cuvinte-cheie în conținutul lor.
Cu toate astea, chiar dacă Google va recunoaște sau nu, algoritmii săi încă sunt construiți pe baza cuvintelor-cheie și a avea un cuvânt-cheie în title tag chiar îmbunătățește gradarea paginilor tale.
Astfel, singura întrebare delicată rămâne, “Cât de multe înseamnă prea multe?” iar una dintre metodele de verificare este să te uiți la competitorii de cel mai înalt rang (deoarece site-urile din top 10 sunt site-uri care au trecut testul de calitate Google cu A+.)
Sfat Panda
Îți amintești reactualizarea algoritmului Hummingbird? Cel cu care Google a învățat să recunoască semnificația din spatele unei căutări și să ofere un răspuns comun unui număr de cuvinte-cheie diferite dar care au același înțeles?
Această reactualizare a schimbat modul în care experții SEO optimizează paginile – acum nu mai gândim în termeni de “optimizare a unui singur cuvânt-cheie”, ci încercăm să ne construim pagini relevante pentru un grup de sinonime și termeni înrudiți.
Astfel, adăugând tot felul de cuvinte-cheie înrudite îți va folosi în îmbunătățirea gradării paginilor și în evitarea problemelor legate de keyword stuffing.
Pasul 6. Verifică datele despre angajamentul utilizatorilor
Deși Google afirmă că semnalele experienței utilizatorilor nu sunt incluse în algoritmul său de gradare a rezultatelor, multe experimente arată opusul iar unele dintre metricele pe care experții SEO le suspectează ca fiind folosite de Google sunt ratele de bounce.
Gândește-te — cum Google încearcă să aducă utilizatorilor cea mai bună experiență de căutare, evident vrea ca ei să găseascaă ceea ce caută chiar în primul rezultat pe care fac click. Cea mai bună experiență de căutare este una ce conduce imediat utilizatorul pe o pagină ce conține toată informația de care are nevoie, ca să nu mai apese butonul de întoarcere la SERP și să caute alternative.
A sări de pe pagini repede ca să se intoarcă la SERP și să caute alte rezultate se numește pogo-sticking și poate fi măsurat ușor în termeni de bounce rates.
Sfat Panda
Lucrul pe care trebuie sa ți-l amintești când analizezi ratele de bounce este că “totul este despre intenția utilizatorului”. Dacă utilizatorul caută un răspuns rapid (cum ar fi la întrebarea “Care este capitala Australiei?”) — atunci este evident că va pleca de pe pagină imediat după aflarea răspunsului.
Dacă paginile cu bounce rate mare de pe site-ul tău sunt de acest gen – oferă utilizatorilor răspunsuri immediate – atunci nu trebuie să-ți faci griji.
În alte cazuri încearcă să îmbunătățești conținutul și experiența utilizatorului ca să scazi bounce rate-ul.
Ce altceva să mai verifici?
1. Verifică dacă există probleme de conținut generat de utilizatori
Conținutul generat de utilizatori și cum afectează el Panda a fost un subiect fierbinte recent și a ajuns în punctul la care mulți experți SEO recomandă să scapi de tot conținutul generat de utilizatori, susținând că Google îl vede ca pe un semnal de calitate slabă.
Acest lucru este departe de adevăr pentru că încă vedem o mulțime de site-uri bazate numai pe conținut generat de utilizatori (gândește-te la Quora) care se descurcă bine pe Google.
Cu toate astea, spam-ul generat de utilizatori – precum comentariile irelevante pe blogul tău sau paginile de forum prost moderate – pot crea problem întregului site.
Așadar, dacă site-ul tău are conținut generat de utilizatori, asigură-te că prioritizezi îmbunătășirea strategiei de moderare.
2. Verifică dacă ai greșeli gramaticale
Ortografia și gramatica proastă pot afecta negativ experiența utilizatorilor și coborî încrederea conținutului tău în ochii lui Google, așa că nu te juca cu asta lăsând greșelile gramaticale pe paginile tale. Cea mai simplă cale de a rula o verificare a conținutului este prin copierea textului și lipirea lui într-un procesor de text. Aceasta ar trebui să evidențieze greșelile ortografice astfel ca tu să reactualizezi conținutul.
3. Verifică dacă ai reclame intruzive
Un lucru e cert, anume că Panda nu este un motiv să oprești reclamele pe site-ul tău. Atât timp cât reclamele tale nu devin deranjante, asta este. Reclamele excesive și intruzive (pop-up-urile, reclamele above-the-fold ș.a.m.d.) nu numai că deranjează vizitatorii, dar apasă și pe nervii Google.
În final, nu face exagerări
Dacă simți că ai fost lovit de Panda este foarte important să nu exagerezi în curățarea conținutului pentru că îți poate înrăutăți situația.
Cu actualizarea lentă Panda poate fi greu de spus dacă Panda este ce te-a lovit sau nu. Înainte să faci schimbări majore pe site-ul tău amintește-ți să verifici totul de două ori ca să fii sigur că pașii pe care îi urmezi sunt în direcția corectă.
Sursa: Link Assistant